Menu |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Pierwszy solowy przebój Robbie'ego był coverem
singla
George'a Michaela "Freedom". Prawdziwa kariera Williamsa rozpoczęła się
jednak dopiero wraz z wydaniem pierwszej płyty "Life Thru A Lens" w
1997 roku. Robbie był współtwórcą wszystkich
piosenek,
większość napisał do spółki z Guyem Chambersem,
który
później został naczelnym współautorem i
producentem
Robbie'ego. Wokalista wspomina, że z płyty tryskało wprost dziecięce
zadziwienie: "Jak to? To ja, sam jestem w stanie coś stworzyć?",
chociaż z drugiej strony dodaje: "To naprawdę smutne, że byłem wtedy
taki pokręcony".
"Life Thru A Lens" odniosło umiarkowany sukces, który jednak
całkiem niespodziewanie nabrał rumieńców po wydaniu singla
"Angels" (inne hity z "Life Thru a Lens": "Old Before I Die", "Lazy
Days", "South of the Border", "Angels" i "Let Me Enterntain You").
Kolejna płyta – "I've Been Expecting You" stała się prawie
natychmiast wielkim przebojem. Większość materiału została napisana
przez Robbie'ego i Guya Chambersa w zabójczym wprost tempie
na
Jamajce. Płyta ukazała się w październiku 1998 roku (największe
przeboje z albumu to: "Millennium", "No Regrets", "Strong" i "She's the
One"/"It's Only Us",który znalazł sie w soundtracku do gry
FIFA
2000.) W tym samym czasie najlepsze utwory z pierwszego i drugiego
albumu zostały wydane na pierwszej amerykańskiej płycie Robbie'ego
– "The Ego Has Landed".
Przy trzeciej płycie Robbie rozpoczął pracę nad utworami nieco bardziej
rytmicznymi. Współpracował przy tym ze swoimi dawnymi
znajomymi
ze Stoke-on-Trent z grupy Sound 5. Część tego materiału pojawiła się w
sierpniu 2000 roku na płycie "Sing When You're Winning", jednak
ostatecznie na albumie przeważały utwory napisane wyłącznie przez
Robbie'ego i Guya Chambersa (największe przeboje: "Rock DJ", "Kids",
"Supreme" i "Let Love Be Your Energy". Piąta piosenka – "A
Road
to Mandalay" ukazała się w lipcu 2001 na podwójnym singlu
razem
z premierowym utworem "Eternity". Duet z Kylie Minogue "Kids" pojawił
się również na płycie tej wokalistki – "Light
Years", na
którą Robbie i Guy Chambers napisali jeszcze dwie inne
piosenki). Podobnie do swoich dwóch poprzedniczek, płyta
"Sing
When You're Winning" sprzedała się w samej Wielkiej Brytanii w ponad
dwóch milionach egzemplarzy.
W 2001 roku, po nagraniu z big bandem standardu "Have You Met Miss
Jones?" na ścieżkę dźwiękową do filmu Dziennik Bridget Jones, Robbie
postanowił nagrać całą płytę właśnie w takim stylu. W ten
sposób
powstał album "Swing When You're Winning", na którym
znalazły
się standardy wykonywane niegdyś przez Franka Sinatrę, Deana Martina,
Sammy'ego Davisa juniora i in. Były to piosenki, których
Robbie
słuchał, które kochał, które pamiętał z
dzieciństwa.
Wiele z nich zostało nagranych w Capitol Recording Studios w Los
Angeles, a więc w miejscu, gdzie nagrywano wersje oryginalne. Płytę
otwierała jedyna nowa piosenka, którą napisał tandem
Williams-Chambers: "I Will Talk and Hollywood Will Listen". Na
"Swing..." znalazły się również duety z takimi gwiazdami jak
Nicole Kidman (wielki przebój "Somethin' Stupid"), Jon
Lovitz,
Jane Harrocks, Rupert Everett, Jonathan Wilkes, a także, dzięki
życzliwości rozporządzających schedą po Franku Sinatrze, pojawiło się
nagranie "It Was a Very Good Year" z udziałem samego Sinatry.
Robbie postanowił, że 2002 rok będzie rokiem przerwy. Jednak już na
początku, podczas trasy po Europie, ukazał się film dokumentalny
"Nobody Someday", wydany później na DVD, ukazujący życiowe
wzloty i upadki artysty.
Tymczasem album "Escapology" dojrzewał. Płyta została nagrana w Los
Angeles, artysta zarządził, aby album nagrać szybko, zaś ewentualne
niedociągnięcia miały być atutem płyty i dlatego nie zostały poddane
żadnemu wygładzaniu. Po raz kolejny większość piosenek wyszła spod
pióra Robbie'ego i Guya Chambersa. Na płycie znajdują się
piosenki, które są owocami samodzielnej pracy Robbie'ego.
Mowa
tu o "Come Undone" i "Nan's Song".
"To piosenka o mojej babci, która zmarła pięć lat temu"
–
wyjaśnia. "Myślę, że to nic niezwykłego, że moja pierwsza samodzielnie
napisana piosenka jest poświęcona osobie, którą kocham."
Pikantniejszym szczegółem dotyczącym pracy nad "Escapology"
może
być fakt, iż wiele partii wokalnych na płycie Robbie nagrywał nago.
"To daje poczucie pewnej bezbronności" – komentuje Williams.
Jak głoszą plotki, jeden z utworów, który jednak
nie
znalazł się na płycie, Robbie zaśpiewał w stroju Supermana. Chociaż sam
akt nagrywania piosenek był dla Robbie'ego bardzo często irytującym
obowiązkiem, zwłaszcza, jak mówi, "w czasach, gdy lubił się
napić", to jednak tym razem postanowił całkowicie oddać się temu
zadaniu od początku do końca.
"Przed "Swing When You're Winning" wydawało mi się, że moja rola kończy
się wraz z nagraniem piosenki, trochę na zasadzie: teraz wy idźcie
sobie na trzy miesiące do studia i nie zawracajcie mi głowy –
przyznaje. "Jednak album "Swing..." zmienił wszystko. To było naprawdę
niezwykłe doświadczenie. Przez większość czasu pracowałem z 60-osobową
orkiestrą symfoniczną: śpiewałem w studio do ich akompaniamentu i
chociaż wcześniej wydawało mi się to niewykonalne, całkiem nieźle
dawałem sobie radę. To była ogromna przyjemność. Żałowałem tylko, że
nagrywanie swojego własnego materiału nie daje mi tyle radości. Jednak
całkiem niespodziewanie przy "Escapology" bawiłem się równie
dobrze co wtedy..."
|
|
|